Thursday 31 March 2011

Sejarah ledakan nuklear seluruh dunia


                                                                              
Gambar diatas diambil pada 3hb Julai 1970 oleh seorang tentara Perancis di sebuah tempat bernama Fangataufa. Code bom ini adalah Canopus, dan memiliki kekuatan ledakan sebesar 914 kt. Bom ini dihasilkan oleh Perancis.

Operasi Upshot-Knothole, dilakukan di Nevada Proving Ground antara March 17 and June 4, 1953, mencuba bom jenis baru yang menggunakan teori fission dan fusion. Rumah dalam gambar terletak 3500 kaki dari pusat ledakan, kameranya sendiri dilindungi lapisan setebal 2 inci, hanya memerlukan 2,6 detik saja dari awal bom tersebut meledak sampai ledakannya menghancurkan rumah tersebut.

Pada 1 Julai 1946, di Pulau Marshall, sebuah ledakan berbentuk jamur/cendawan terjadi di Samudra Pasifik Utara, dan merupakan ledakan pertama dari 2 ledakan dalam operasi Crossroads. Di gambar tersebut dapat dilihat beberapa kapal perang yang merupakan milik Angkatan Laut Jerman dan Jepun.

Uji cuba bom Bravo merupakan yang terburuk dalam sejarah US kerana bencana yang disebabkan oleh radiasinya. Kesalahan tersebut terjadi kerana US salah menganalisa keadaan cuaca sehingga terjadi bencana radiasi tersebut.

Bom Trinity adalah ujicuba bom atom pertama yang dilakukan US, pada 16 Julai 1945, yang dilakukan di 35 miles kearah tenggara dari Socorro, New Mexico, yang sekarang bernama White Sands Missile Range. Saudaranya, The Fat Man yang menggunakan konsep dan design serupa, adalah bom yang dijatuhkan di Nagasaki. Kekuatan bom ini "hanya" 20 kiloton dan merupakan bom pertama yang memulai Zaman Atom atau Atomic Age.

Bom BADGER adalah bom berkekuatan 23 kiloton, ditembakkan pada April 18, 1953 di Nevada Test Site, bom ini merupakan sebahagian dari Operation Upshot-Knothole.

Hiroshima dan Nagasaki yang ditembakkan ke Kerajaan Jepun oleh US atas izin Presiden Harry S. Truman ini merupakan serangan bom atom pertama, bom pertama Little Boy yang ditembakkan pada 6 Ogos 1945, hari Isnin di Hiroshima, sedangkan bom kedua "The Fat Man" ditembakkan di Nagasaki pada 9 Ogos 1945. Dua serangan bom atom inilah yang mengakhiri tawanan Jepun pada Perang Dunia kedua. Total kematian mencapai lebih dari 200.000 jiwa. 

PLEASE CLICK MY ADVERT BELOW FOR ME IF MY POSTS HELPED YOU PLEASE RESPECT 


THE WORK RESULTS OF THE OTHERS AND FINALLY, SORRY FOR MY BAD ENGLISH.IM 


FROM LIMBANG







No comments:

Post a Comment